Sunday, July 17, 2011

awas dgn si batu api & si kaki kipas


KISAH SI BATU API

situasi 1:

M: aku rase nk brubahla.. dh xnak kapel2 ni..lgpn aku rasa xtenangla..
S: weyy,jgnla clash!! ko xksian ke kat mamat 2 yg cinta mati kat kau.. sng2 je kau nk tinggalkan dia
M: aku bukan ape,cuma rasa xtenang. dh lama aku hilang ketenangan dlm hati aku.. bila buat papepn msti tringat kt dia.. smpai solat aku pn still lagi dk pikir dye.. smpai bila ak nk mcm ni?? spttnye wktu solat 2 aku ingt Allah.. mengagumi kebesaran Dia..
S: rilekk la.. jgnla tangkap leleh plak kt cni.. kau muda lg. xrocks la remaja xbercinta.. nnt msti kau sunyi.. xleh nk kuar2 dating,sms cintan cintun,koling2 smpai brasap tlinga..
M: aku tau permulaan 2 mgkn payah,tp lama2 nnt okla.. aku btol2 nk brubah ni..
S: eleh,kalau stakat hangat2 tahi ayam bwat pe.. aku yakin kau pasti xkn leh tahan punye hdup tnpa dia!! kalau ye pn kau clash,ko akn patah blk kt dia.. cayalah ckp aku!
M: 2la..aku xkuat lg..sbab tu skrang ni aku suka kwan dgn bdk2 baik.. dorg blh tlg bg aku kekuatan..
S: abes tu aku ni kau nk campak mane?? mntg2 nk brubah trus nk tinggalkan aku..padahal slame ni akula yg knalkan kau dgn pakwe kau tu.. aku la yg tlg arrangekan date korg hari2.. aku yg tlg cover line kalo korg nk bwat pape.. ko jgn xingt smua tu!!!!
M: time kasihla sbb dh bnyk rosakkan aku!! aku nk berhijrah!! smoga Allah bantu aku!!

situasi 2:

M: cantiknye dye pakai jubah.. sopan sgt aku tgk
S: cantik ape nye.. mcm org kg je.. nk jalan pn susah..
M: ko ni xbaik tau.. sejukkk mata aku tengok.. aku dh rimasla pki ketat2 ni..nk duduk pn seksa..
S: pki cmni la cantik.. up to date.. ko xmalu ke pki cmtu?? xsexy la babe.. cane nk pikat mamat macho 2 kalau pki jubah tutup2. ahahaha..n xkan ko nk kuar shopping,jalan2 pki cmtu.. serabut aku tengok!!
M: kalau kawan dgn kau ni,lg truk aku adela.. orang nk berubah pn dok kutuk2!! dhla.. aku dh bosan hidup camni!! aku nakkan ketenangan!!

KISAH SI KAKI KIPAS

situasi 3:

M: aku nak pgi kursus tajhiz jenazah la hari ni.. sekurang2nya program2 macam ni boleh mndekatkan aku dgn Allah..
S: bagusnye kau ni..suke join program2 mcm ni..bukan senang nk cari pompuan mcm ni skrg..msti kau pn akan dapat lelaki soleh nanti..
M: ish,kau ni..mngampu plak.. aku join ni pun sbab aku nk dekatkan diri aku dgn Dia.. aku bahagia hidup macam ni..
S: yeke sbab Dia kau eksaited sgt ni?? ke sbab mamat tu? cuba kau tengok dia tu.. solehnya...dahla hensem.. sesuai dgn kau.. tengokla dia jap.. tu haa..
M: mane blh aku usha2 mcm tu,aku kene jg pandanganla.. xpasal2 rosak hati aku.. aku buat ni smata krna Allah.. bkn sbab manusia..
S: ala kau ni,usha sket pn xblh.. xkan kau xnak tgk indahnya ciptaan Allah tu.. soleh weyy.. bkn calang2 org tu,ustaz! hensem plak tu
M: astagfirullah.. cukup2lah kau nk bolak balik kan hati aku.. aku xnak tertipu.. aku takut lari dari tujuan aku datang sini.. n utk pengetahuan kau,aku datang bkn sbab sape2. ni memang taktik kau je kan nak pesongkan niat aku..
S: ala kau ni,xsporting lahh.. xkan usha skit pn xblh...
M: xboleh!!! aku nak menjaga hati!! jgn kacau aku lagi!!

situasi 4:

S: cantiknya kau pakai camni.. sopan je.. aku tengok makcik kat masjid tadi xhabes2 dok pandang kau.. msti nak buat menantu..
M: ish mane ade.. aku pakai mcm ni sbab Allah suruh aku tutup aurat.. bukan sbab nk mngorat.. ntah2 mkck 2 pndang tmpt lain..
S: x...dia mmg pndang kau.. mane xnye,orang lain sume dk berfesyen yg ntah pape tu,kau plak still pilih nak pakai tutup camni.. bukan senang tau.. aku tengok kau ni ayu je,kalau jd model muslimah pn ok gak.. gayakan jubah2,tudung2.. ok wat
M: ke situ plak dye.. perempuan tu kan dihiasi dgn sifat malu..mana malu aku kalau dipertontonkan mcm tu. biarlah kecantikan aku utk suami aku je..
S: hurm... baguslah kau ni..msti ramai lelaki soleh nak kan kau.. yela,perempuan solehah utk lelaki soleh.. eh,tu budak persatuan kau kan?? dye pndang sini tadi.. msti dye kagum dgn kau.. sopan,tutup aurat..ntah2 dye ade hati kat kau
M: Ya Allah.. aku tutup aurat ni smata2 atas perintah Allah.. aku selesa macam ni.. xterdedah sana sini.. aku rasa terjaga.. jilbab aku ni secara xlangsung menghijab hati aku dari perkara2 keji..aku tenang,aku bahagia.. kalau aku tutup2 ni sbab manusia,bila manusia 2 dh xde msti aku bukak2 blk. buat ape mcm 2.. rugi!! xde sikitpn pahala aku dpt.. aku buat smua ni sbgai bekal aku kat sana nanti.. n aku yakin budak persatuan aku tu smua mnjaga pndangan.. ko xpayah nak fitnah dia.. kalaupn dia syok kat aku,biarlah Allah yg menentukan.. aku xnak pkir smua ni.. menyesakkan dada aku je.. Allah lebih layak utk aku cintai.. semoga hanya pandangan Allah yg aku cari..
S: baru "kipasss" sket dh istiqfar... cuba layan "kipasan" aku ni skaliiiii je.... huh

-------------------------------------------------------------------------------------------------
hurm..agak2la kan.. sape batu api dan kaki kipas di atas?? dia dekat je dgn kita.. dan dia xkan pernah jemu untuk menyesatkan kita. dialah IBLIS!!
mereka mmpunya berbagai strategi utk menyesatkan kita.. dipetik dari buku "RASULULLAH S.A.W BERTANYA,IBLIS MENJAWAB, karya al ustaz shaari che in..berikut adalah dialog antara Nabi Muhammad s.a.w dgn iblis..

soalan kedua dari Nabi Allah:

Nabi Muhammad s.a.w: wahai iblis,bagaimanakah cara kamu bertindak terhadap makhluk Allah??

berkata iblis: "Ya Nabi Allah, aku dengan makhluk Allah ada beberapa cara dan tektik yg aku gunakan mengikut keperluan semasa.

saya cuba bongkarkan tektik dia yang kelima (berkaitan dengan situasi2 di atas)

"berkata iblis: Ya Nabi Allah, apabila mereka terlanjur melakukan maksiat dan setelah fikiran mereka kembali normal lalu mereka berasa takut kepada Allah s.w.t, dan mereka insaf serta hendak bertaubat. lalu mereka melakukan ibadah,maka di masa itu aku akan mencari tektik baru yg seboleh2nya supaya mereka tidak meneruskan niat suci mereka itu.. aku akan membisikkan kepada mereka supaya menangguhkan hingga ke satu masa lain,kerana mereka masih muda dan umur masih panjang lagi.. (BATU API)

ketahuilah berapa banyak umatmu yg aku perdayakan dan aku menyuruh anak buahku dari kalangan jin dan syaiton supaya dapat mencari sebanyak-banyaknya anak adam utk bersamaku.. kalau mereka melakukan amal pula, maka aku akan masuk kedalam hati mereka,dan membuat mereka itu riya' dalam melakukan amalannya dan sum'ah serta juga takabbur,ujub,sombong akan dirinya yg banyak melakukan ibadah kepada Tuhannya.. dia akan ku buat dia memandang orang lain tidak sama dengan kebaikan yg ada pada dirinya..(KAKI KIPAS)

ketahuilah bahwa hasutan ini akan sentiasa berjalan siang dan malam"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

semoga setelah tahunya kita tentang strategi iblis ni nak menghasut kita, sedikit sebanyak akan memberi kita petunjuk untuk menangkis segala pujukan dan dorongan yang dibawa oleh iblis dan bala tenteranya.. mereka akan mencari kelemahan kita,dan cuba utk mnjatuhkan kita melalui kelemahan kita tu.. mintalah pertolongan dari Allah.. kita juga harus bermujahadah!!
ingatlah firman Allah:

"JANGAN KAMU (WAHAI UMAT ISLAM) MENGIKUT LANGKAH2 SYAITAN,SEBAB SYAITAN ITU ADALAH MUSUH YG WAJIB DIPERANGI"
(surah Fathir, ayat 6)






7 comments:

  1. Salam ukhuwah.
    OH! INILAH DIALOG yg always turn in my head all the time+day+age...thank 4 sharing:)

    Ajari aku utk tetap tegar,
    walau hidup ini sukar...
    Ajari aku utk menjadi wanita teguh,
    walau harus merasa sakit saat jatuh...
    Ajari aku utk tetap optimis,
    walau aku menangis...
    Ajari aku utk jadi PAHLAWAN,
    walau hanya NAFSU HATI harus ku LAWAN~

    ~selagi mana nyawa berhembus,selagi mana nadi berdenyut, rencana syaitan durjana tak kan putus dalam ranjau kehidupan ANAK ADAM...~

    ReplyDelete
  2. semoga kita kuat
    tdk tmakan hasutan syaitan

    sesungguhnya ia(syaitan) musuh yang jelas

    ReplyDelete
  3. Dazz: dialog si batu api ke si kaki kipas?? hehe.. memang sy pn mrasakan bnda yg sama.. bila buat jahat,disuruh jgn bertaubat.. bila buat baik,dibuat hati riya'.. suka sgt dgn ayat di atas!! =)

    nur: kita akn mkin kuat jika adanya sahabat utk saling menguatkan.. aku perlukan mu sahabat..

    ReplyDelete
  4. definitely both of them!:) but really hate with si "S"! ^^. ya'ya' sometimes i have been told "S" "boleh tak kalo sehari ko jadi baik.pi main jauh2!syuhhs'" dat's time my mind was so overload! haiyaa' ma~ --'

    dat's what use a friend's :) ukhuwah fillah abadan abada, insyaAllah ^^

    ReplyDelete
  5. sometimes i do tell myself not to follow wat "s" says..it's so hard to pretend dat we didnt hear any 'bad' whisperers in our head..n..i feel so bad to be pretending..frankly says,it really does..

    only 'iman' can save us.. nothing else.. an 'Iman' given from Allah..it's d only things we need more dan anything else in dis world..

    lets b friends with good people in order to maintain our 'iman'.. a good fren is sum1 dat when we see her,we'll remember Allah..

    dis is 4 u:
    Ihfazillah yahfazuka~ Jagalah Allah,nescaya Allah menjaga kamu =)

    ReplyDelete
  6. yup.it's true...
    and our 'iman' not always remain. sometimes we alert but sometimes we 'alpa' is like,increasingly we try give the best for ourself, so many things come over 'Ujian-Nya' to test ourself. sometimes we can handle it,but sometimes we drown into it....it's all about Syaitan durjana,never stopped to stir human to destroy our 'iman'.

    yeah,like bout it.eventhough to find the really friend that we can called 'sahabat' is hard, but if the niat based on Allah s.w.t insyaAllah we will found it...


    ‘Tiada indahnya kedinginan kala malam menjelma,
    Melainkan dengan bermunajat kepada-Mu demi mengintai secebis keampunan dari-Mu,
    Tiada indahnya setiap hari yang dilalui tanpa mengingati dan patuh kepada-Mu,
    Tiada indahnya hidup didunia ini,
    Melainkan alunan zikir dan kalamuallah meniti dibibir,
    Memuji kebesaran dan keagungan-Mu…
    Tiada indah saat tibanya di akhirat yang abadi,
    Tanpa keampunan-Mu…
    Tiada indahnya diri ini,
    Tanpa keampunan-Mu di setiap debu-debu dosa kejahilan diri…
    Tiada indahnya kekayaan duniawi ini,
    Tanpa keberkatan dari-Mu…
    Tiada indahnya aku, hamba-Mu yang kerdil lagi hina ini,
    Hidup didunia tanpa langsung mengingati-Mu disetiap hela nafasku…’
    ~Manusia lahir ke dunia bukan untuk menghuni dunia. Dunia cuma tempat transit, tempat ujian dari-Nya. Manusia diciptakan untuk suatu alam yang kekal abadi, ABADAN ABAD (kampung akhirat)~

    dat's what i always remind myself.then i will aware why i'm here(didunia)...*juz wanna share wth u* :)

    thx 4 the word.i will mark it in my head:)hope it will headed me for true destination,insyaAllah...

    ReplyDelete