Wednesday, May 19, 2010


Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Anggaplah ini adalah kisah hamba Allah yang sedang mencari cinta-Nya..

Seorang insan kerdil bernama khazinatul asrar-khazanah yg tersembunyi- sedang berkira2 untuk mengikuti satu program yg dianjurkan oleh badan dakwah di universitinya. Malam sebelum program dia diserang demam panas yg sedikit sebanyak melunturkan semangatnya utk mengikuti kem trsbt. Namun baginya,itu mungkin ujian dari Allah untuk mendidik imannya.dia masih ingat akan pesan ayahandanya,untuk berbuat kebaikan kita akan senantiasa diselubungi dengan dugaan,hanya iman dan keyakinan yg kuat pd Allah shj mmpu mmbntu kita menempuh sgla dugaan itu.Dikuatkan semangat yang lemah,diteguhkan iman yg goyah,dia pergi semata untuk mencari redha tuhannya!

Dengan izin Allah, dia berjaya menghadapi hari2 di sana,mengikuti program dengan baik.syukur yg xterkira. Dengan anugerah itu,Allah sekali lagi ingin mentarbiyah imannya. Begitu Allah sgt mengasihi orang2 yg berjuang di jalan-Nya. Ditakdirkan Allah,dia dipilih untuk bersama seorang non-muslim di dlm kumpulannya. Tersentuh hati nuraninya tatkala insan itu benar2 ingin mengenali islam. Begitupun orang islam sendiri tidak mendalami ajaran yg murni ini apatah lagi mengamalkannya,sedang insan itu terasa terpanggil untuk menghayati islam. Amatlah besar tanggungjawab khazinatul asrar,menyebarkan dakwah dengan cara yg paling berhikmah utk menarik insan itu kembali kepada fitrahnya iaitu islam.

Ukhuwah semakin erat,bersulam cinta kepada Pencipta yg Satu.bermula dari acara makan dalam talam.sungguh! itulah pengalaman yg paling berharga! Suapan pertama adalah untuk sahabat. makanan yg sedikit terasa sudah kenyangnya.indahnya ukhuwah itu. mereka saling mengenali dan berkongsi segala suka duka di sana.

Namun dalam kesibukan menjalani program2 yg telah diatur,dia bagai tiada masa untuk menghitung amal sendiri,tiada masa untuk menghitung amal sehari-hari sehinggalah dengan takdir Allah jua,satu malam yg penuh barakah, telah memberinya kesempatan bagi merenung amalnya untuk dibawa mati.

Malam itu,seorang ustaz membawa mereka di tengah2 kepekatan malam. Beliau membawa mereka ke satu pelayaran yg mana kapalnya hampir karam.mereka terpaksa merayu kepada kapten kapal (fasilitator) untuk memberi mereka peluang untuk terus hidup. Di situ mereka ditanya akan APA TUJUAN HIDUP DI DUNIA?? Terasa menggigil seluruh saraf pabila mendengar persoalan itu,persoalan yang belum terjawab,persoalan yg masih ragu.Mereka terpaksa berlari dari kapal untuk mendapatkan kapten sehinggalah jawapan mereka diterima. Tuhan saja yg tahu betapa hancur hati asrar tatkala jawapannya ditolak mentah2.
KAMU TIPU!!! Airmata itu mengalir laju tanpa dipinta.melihatkan sahabat yg tersedu dalam esakan menambah kepiluan hatinya. asrar merenung dalam2,apa sebenarnya tujuannya dihidupkan.

Kali ke3 dia menemui kapten,menceritakan segalanya bersaksikan Tuhan dan alam ciptaan-Nya. Tangis mereka bersatu,digenggam erat tangan itu,merenung hakikat kejadian..dia bermuhasabah.bukankah itu yg dipinta dalam doanya sewaktu di sana?? Masa untuk merenung amal sehari-hari.malam itu menjadi saksi bisu yg akan bersuara di akhirat nanti,setiap titis airmata akan menjadi bukti keinsafan. Hakikatnya, Kapten hanyalah sebagai pengantara kerna hakikat perjanjian itu adalah di antara dia dengan Tuhannya. Moga cintanya tidak palsu.

Hari hari yg mendatang terasa makin indah,melewati lorong-lorong sunyi dan sepi yg sudah ditinggalkan.kini tujuan hidupnya adalah mencari redha tuhan,tiada yg selain-Nya.Hari terakhir mereka di sana,terasa begitu berat hatinya untuk berpisah dari sahabat terutama Amanda.semoga engkau mendapat hidayah dari Ilahi kerna aku hanya bisa menunjukkan jalan,menuntun dengan harapan engkau berjaya menikmati rasa indah nikmat bertuhan.itulah harapan insan bernama khazinatul asrar,tulus dan suci hatinya. Mereka bertemu dan berpisah di jalan Allah,kerana Allah yg Esa.

‘Sesungguhnya Engkau Tahu Bahwa Hati Ini Telah Berpadu,Berhimpun Dalam Naungan Cintamu.Bertemu Dalam Ketaatan,Bersatu Dalam Perjuangan,Menegakkan Syariat Dalam Kehidupan.Kuatkanlah Ikatannya,Tegakkanlah Cintanya,Tunjukilah Jalan Jalannya,Terangilah Dengan Cahayamu,Yang Tiada Pernah Padam,Ya Rabbi Bimbinglah Kami’

Begitulah doa rabithah menenangkan hati mereka akan hakikat bertemu dan berpisah kerana Allah.
Buat sahabat yg dikasihi,moga kisah ini dapat memberi manfaat dalam perjuanganmu mencari redha Ilahi. Carilah cinta Ilahi sebelum mencari cinta manusia yg tiada pasti. Yg baik itu datang dari Allah dan yg buruk itu datang dari kelemahan saya sendiri.

No comments:

Post a Comment