Wednesday, June 23, 2010

ayahku dan papadom?! memang serasi!



Inginku titipkan sesuatu buat teman, tentang kisah pengorbanan seorang insan,kasihnya mekar seumpama bunga-bungaan indah di taman,menabur budi tak minta dikenang..

Suatu ketika…

Aku dibesarkan dengan penuh kasih sayang,ditatang dimanja oleh ibubapa tersayang(maklumla anak bongsu la katekan,adik bradik laen jangan perasan,ini bukan kisah kalian)hehe..
Ayahku sangat2la strict,lagi2 anak perempuan.dye jaga siang dan malam,mak mengandung dye yang mengidam,smpaikan instinctnye mgalahkan orang pompuan.

Pernah sekali kawan2 ajak tengok wayang,aku pun ikutla sebab ingat nak jalan2,sambil bli stok makanan. Sampai sane nk tgk cte si adnan,tapi usha2 PAPADOM pun boleh tahan.ape lagi kami semua pun layaaaan…
Pelik btol post kali ni,same je irama kat blakang..haha..okey,back 2 cte PAPADOM..memang sebijik ngan ayah teman,Cuma xsampai mintak keje kat uitm,nak spy anak trsayang..hehe..tapi xpe abah,ima dh janji nak jd anak soleh,ima nak jadi harta mama ngan abah yang paling berharga,dunia akhirat.. Ya Allah,tunjukkanku jalan..


Dari stat skolah rendah,guru besar,cikgu, sampai pak guard pun jadi kawan.bukan ape senang nak bawak kete masuk dalam,bagi parents org laen sekolah kawasan larangan..haha..kalau boleh nak anta biar sampai btol2 kat depan..mule2 dulu naek van tp xsampai sebulan,sbb pening nak kne brebut ngan kawan,last2 ayah yang antakan..hikhik..

Masuk plak sekolah menengah,awal2 form 1 dh berjauhan,risaula dye xtido malam.hari2 tepon sebab kangan..yela,dari Kelantan pergi ke perak,jauh 2 bukan senang!
Aku dah cube nak ubah gaye tulisan,tanpe ade kiasan2,tpi apekan daya idea mencurah2 ke tangan! Haha..


Ble anak gadis dye dah besar sket,besela lumrah ade jantan yang bkenan.ntah mane dapat tepon umah,kol2 abah yg angkatkan..nasebla korang….kne jawab soalan..soklan dye xsusah cme macam polis soal tahanan.. Name sape? Dok mane? Ayah keje ape? Nak cakap ape? Sebijik2 macam dialog afdlin dalam cte PAPADOM..maybe ayah aku dalam diam,dia bikin skrip filem..

Ni stat part sdeyh sket..lulus pmr dgn cemerlang,dapat masuk mrsm bitara bukan calang2..niat awal 2 nak try fight dalam parlimen,angan2 nak try jadi badan wakil plajar..sbb b4 ni badan disiplin..aleh2 kita cme dok nolong org wat skrip ngan praktis nak brtanding ngan pihak lawan..patutnye aku join skali,curahkan segala bakat terpendam..haish!
Di situla bermula zaman kejatuhan..ianya disebabkan lemahnya iman..terpengaruh ngan budaya2 yang menyimpang..hingga lupa pada Tuhan yang menciptakan.. Ya Allah…aku lalai dalam ujian yang Kau berikan..

Namun kini aku dah faham..ape yg Allah takdirkan penuh dengan hikmah dan pengajaran..semuanya pun dh tertakluk dalam al-quran..moga2 kesilapan lalu memberiku erti baru dalam kehidupan..yang paling penting NO COUPLE IN ISLAM..aku dah sedar tyme 2 bahwa aku semakin menjauh dari Tuhan,tapi aku boleh plak ignore je bialakan..makin lame hati pun jadi hitam.. Ya Allah susahnye nak dapat peringatan.. andai ku bisa undur kembali masa,akan ku perbetulkan segala kesilapan..tapi xbaik menyesal dengan segala ketentuan,ape yg Allah rancang adalah yg terbaik jika kita fikirkan.. aku bersyukur kerana Allah memilihku untuk kembali pada jalan yang tiada keraguan..hanya cintaMu yang ku dambakan..mogaku beroleh segala keberkatan..

Sekarang dah masuk university tempatan,orang laen fly jauh2 sambung plajaran,aku masih lagi disini..sdeyh jugakla kalau nak diikutkan,mestila jeles ngan teman2 seperjuangan..namun, perjuangan perlu diteruskan..



aku bersyukur Tuhan,
dalam pencarian aku mencari lazatnya cinta berTuhan,
Kau kurniakan aku teman2 yang juga Engkau sayang,
Buat membantuku berpesan-pesan tika kealpaan,
Kau juga kurniakan aku kejayaan,Yang tidak pernah aku impikan,
Aku bersyukur Tuhan,
Kau kekalkan aku dalam jalan yang Engkau redhoi..
Aku bersyukur Tuhan,
Kerna Kau mengurniakan ibubapa yang juga mencari redho-Mu dalam kehidupan,
Moga Kau berkati kehidupan mereka,lebih dari segala nikmat yang Kau berikan,
Sesungguhnya,tiada apa yang kami harapkan,
Melainkan cinta-Mu Ya Rahman..

3 comments:

  1. subhanallah!!!smg Allah ampuni kesilapan2 y lalu mhupun akn dtg...aturkan yg terbaik untuk kami yaALLAH!!!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah..Allah Maha menerima taubat

    ReplyDelete
  3. Salam. Aku terbaca post ni sebab ada kawan aku ada bagi kat aku. Sebelum ni aku ada terdengar juga berita-berita kurang menyenangkan dari kawan-kawan aku yang dulunya sama sekolah dengan ko masa form 4-5. Lebih kurang 2-3 tahun lalu la. Aku pun tak sangka lah kenapa jadi macam ni kan. Hanya Allah yang mengetahui. Tapi alhamdulillah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tiap-tiap sesuatu yang berlaku. Janganlah kita kesal atas tindakan masa lampau kau. Jadikan iktibar atas apa yang telah berlaku. Dulu pun aku rasa juga apa yang telah kau alami. Moga2 Allah mengampuni segala dosa-dosa kita dan seluruh khalifah di muka bumi ini. Pasal belajar di luar negara, aku rasa tiada beza langsung. Cuma di negara orang, itu jela dapat kita merantau. Jangan berputus asa, maybe rezeki kau bukan di luar negara. Mungkin rezeki kau lebih banyak dari pelajar2 di luar negara. Wallahu alam. :) Sory ye ttibe aku ni menyampuk masuk dalam blog ko. Moga2 Allah sentiasa melindungi ko dan sekeluarga di bawah pimpinan-Nya. Sekian.

    ReplyDelete