Wednesday, June 30, 2010

yang ni, korang kene bace!

ckgu nak ajar cene nk wat rangka karangan:

Pendahuluan:

Rutin wajib kami sekeluarga tyme balik solat isyak ialah masuk dapur.sekeluarga 2 bunyi macam ramai je,padahal aku ngan mak ayah je..hee..sampai je umah,tuka2 baju trus je dok dapur..ayah nak buat air la.(ayahku mmg terer wat air,kalah kopitiam!)mak kadang2 makan nasik sebab b4 pgi solat mak makan sikit dlu,aku pun tumpang sekali padahal tadi dh makan banyak..cenelaa nak ikut sunnah nabi..hurm..

Yang klakarnye,nak tersedak aku tyme mak cakap ‘eh dah nak dekat pkol 10’.mane xnye,dahla kuat,tibe2 plak 2.haha..barula aku ingat malam ni ade halaqah sentuhan qalbu..dorang suke bebenor program 2..so cpt2la aku punggah smua stok2 makanan bawak p dpan tv.(buah je pun)

Mule2 tgk tajuk macam bese2 je.. IKON..pastu stat ngan ust jemputan 2 (aku xingt name ape,sori ye ustaz.tapi mukamu tetap mnjadi poojaan hatiku)..cara ustaz 2 ckp pn dh mcm nak nangis..duh..sendu plak aku rase..untuk cover muka aku yg ntah pape sbb tahan nangis 2,aku pun buat2la khusyuk salin ape yg ustz 2 cite..

Isi kandungan:

Sewaktu di padang mahsyar nanti,tatkala semua umat manusia dihimpunkan untung dihitung amalan,semua manusia akan mengharapkan syafaat dari Nabi Muhammad S.A.W..waktu tu Allah akan buka suara neraka bilamana neraka memanggil manusia2 yg akan dihumban kedalamnya..saat itu,terduduklah semua manusia,menangis dan merayu kepada Allah..saat itu,walau kita ada pahala 70 orang nabi sekalipun kita xkan pernah yakin dapat mengatasi neraka jahannam tersebut..

Namun pada waktu itu..akan ada seorang insan mulia yang sangat2 mencintai kita.dialah Nabi Muhammad S.A.W..Nabi akan bagi syafaat pada kita umat baginda,kita yang sangat2 dicintainya,yang selalu dicari2 baginda..baginda selalu bertanya pada Jibril. “wahai Jibril,mana umatku,mana umatku??” Sejauh mana kita mencari cinta baginda?? Sejauh mana sayangnya kita pada Nabi kita?? Waktu kita meniti titian sirat,Nabi lah yang paling berdebar hatinya..lebih bimbangnya dari seorang ibu yang mengandung dan melahirkan! Besarnya kasih sayang Nabi pada kita.tapi apa yg kita balas?? Begitu Rasulullah mencintai kita,walaupun kita tidak pernah memikirkan baginda..kerna kita lalai dengan nikmat dunia sementara..kita selalu memikirkan kekasih kita.. “oh,dialah yg mmbuat kita bahagia,dialah segalanya,dialah itu, dialah ini” hingga kita lupa ada insan yg sangat2 mencintai kita,yang telah lama kita abaikan..dia ialah Rasulullah..

Ada satu kisah dimana baginda duduk bersama para sahabat..kemudian baginda bertanya ‘wahai sahabat,tahukah kalian siapa yang paling mulia di sisi Allah?
Sahabat menjawab,Para Malaikat ya Rasulullah..Nabi mnjawab memang mereka mulia kerana mereka sentiasa bertasbih kepada Allah.tapi bukan itu yang ku maksdkan..kemudian ada pula yang menjawab Para Nabi..Baginda menjawab Para Nabi memang mulia kerana Nabi lah yang mengutuskan risalah Allah di dunia tapi bukan juga itu yg aku maksudkan..sahabat terdiam..lalu ada seorang bertanya,adakah kami para sahabatmu? Nabi memandang wajah sahabatnya satu per satu dan tersenyum..memang kamu mulia kerana kamulah yang membantu aku dalam perjuangan ini..namun ada yang lebih mulia dari itu..


Tiba2 baginda tunduk dan menangis..sahabat tertanya2 mengapa baginda menangis..lalu Nabi mengangkat wajahnya hingga terlihat wajah baginda yang berlinangan air mata..Baginda kemudian menjawab.. “mereka adalah manusia2 yang lahir selepas kewafatan aku,mereka sangat mencintai aku,mereka tidak pernah melihat aku,mereka tidak pernah bersamaku sepertimana kalian tapi mereka selalu rindu padaku.mereka yang mulia itu adalah UMATKU!!”

SUBHANALLAH..Sudahkah kita benar2 mencintai Rasulullah sebagaimana baginda mencintai kita? Atau kita lebih memilih kekasih kita,keluarga kita atau juga sahabat2 kita lebih dari kita memilih dan memuliakan Rasulullah?? Sudahkah ada air mata yang berlinang tatkala merindui baginda?? Atau hanya air mata tatkala kita bersengketa bersama sang kekasih yang cintanya tidak mungkin pernah mengatasi cinta baginda terhadap kita..

Penutup:

Sebelum ni,aku xpernah rasa btol2 tersentuh macam ni ble dengar tentang sirah Nabi..aku bace sirah Nabi tapi xpernah rasa macam ni..aku rase malu sangat sebab aku selalu melupakan seorang insan yang begitu mencintai aku..benarlah,kita umat yang paling mulia tapi kitalah yang paling lalai..ramai lagi yang masih hanyut dengan dunia..mengikut syariat islam ibarat menggenggam bara api..hanya yg benar2 kuat saja akan bisa bertahan..
banyak yang kita boleh dapat dari program2 macam ni..so,tgklah halaqah sentuhan qalbu,selasa,10 malam,tv 9 dekaaaat di hati.. =)

Last2,stok makanan yang bawak depan tv xtermakan pun..xsampai ati nak makan..huhu..

Aku menulis dengan harapan bisa berkongsi sedikit pengalaman,agar aku dan teman2 turut beroleh keberkatan dari Tuhan,juga syafaat dari Baginda S.A.W,yang sangat kita dambakan di dunia dan juga di hari pengakhiran..

5 comments:

  1. mkasih ats perkongsian nih..
    kdg2 kte lupa yg lbih lyak mnerima cinta kita adalah Allah dan Rasul..dan barulah manusia lain.. =)

    ReplyDelete
  2. u r welcome =)
    btol 2..kte trlalu m'agungkan cinta manusia mlebihi cinta Pencipta

    ReplyDelete
  3. salma..x thu pn awk ad blog..sy ni..nurul

    ReplyDelete
  4. nurul..sy jrg update..kalu ad bnda2 yg brmanfaat untk share br sy tulis..lgpn sy ni pmls actly..hee

    ReplyDelete
  5. like this post.

    keep writing dear.

    -ipah

    ReplyDelete