Saturday, June 4, 2011

Ber'uzlah melapangkan dada



SubhanAllah.. Alhamdulillah.. Allahu akbar!

Dalam keresahan ana yang tidak menentu,ana tiba2 terpandang akan buku yang sudah lama ana tinggalkan.. LA TAHZAN,karya Dr Aidh Bin Abdullah Al-Qarni.. SubhanAllah.. itu semestinya gerak hati dari Ilahi.. ana membuka buku itu,mata terus melihat akan tajuk 'LAPANGKAN DADA ANDA DENGAN BER'UZLAH'.. begitu Dia memahami hamba-Nya.. mungkin jawapan kepada keresahan ini ada di situ..lalu ku baca dengan teliti..

Ber'uzlah yakni mengasingkan diri dari semua hal yang melalaikan manusia dari kebaikan dan ketaatan, merupakan ubat yg sudah terbukti kemujarabannya oleh para ahli pengubat hati. banyak cara untuk menjauhkan diri dari kejahatan dan permainan sia-sia. Antaranya ialah dengan mengisi waktu yg ada dengan berzikir. hati yg sentiasa mengingati Allah pasti akan tenang. lidah yg sentiasa basah dengan zikir pasti mendamaikan jiwa. masa yg ada haruslah dimanfaatkan dengan menambah ilmu yakni dengan membaca! ya,sudah banyak buku2 yg dibeli tapi belum habis dibaca. terlalu banyak dalam waiting list tp sayangnya masa yg ada sblum ini sering diguna untuk ber'fb'.. lalu alasan yg diberi dengan mengatakan tidak punya masa. ahh,manusia bernama aku.. itu saja alasannya.

Ruginya masa yg ada. dulu ana ingin manfaatkn fb utk berpesan2 kpd kebenaran,tapi ternyata fitnahnya cukup kuat hingga hampir menjerumuskan ana dlm dunia khayalan ciptaan manusia. ana tidak kuat untuk menepis dugaan itu..kerana lemahnya iman.. bagi mereka2 yang telah menggunakan fb utk menyampaikan kata2 hikmah,teruskan! kamu golongan yg kuat,harus membantu golongan yg lemah dan golongan yg tlh menyalah gunakan fb untuk membuka pekung didada,menceritakan keaiban sini sana,mendedahkan aurat sehabis daya,berposing brsama pakwe dgn bangga!
fb masih perlukan insan2 untuk sentiasa mengingatkan golongan yg lalai. masih ada golongan itu. maaf krna ana tidak mampu menyambung tugas itu.

Dgn segala yang berlaku,Dia telah membuka mata ana untuk mengasingkan diri dari dunia sosial itu. hajat yg sudah lama dipendam namun tidak cukup kekuatan. ALhamdulillah,taufik dan hidayah sudah terhidang di depan mata. fb sudah deactivate. pasti santapan rohani yg menanti lebih enak buat hati. insyaAllah,melalui blog ini akan ana manfaatkan untuk berpesan2 kpd kebenaran. semoga blog ini tidak memberi fitnah yg lebih besar buat ana. InsyaAllah..

Ana mengharapkan sahabat2 yg memahami,terus mendoakan ana,agar tetap teguh imannya. sudah sampai masanya untuk mengasingkan diri. insyaAllah inilah cara yg terbaik buat hati. SubhanAllah............. Terima Kasih yg xterhingga buat Dia yg mempermudahkan segala..

No comments:

Post a Comment