Saturday, April 2, 2011

MENGONGKONG,DIKONGKONG..ADAKAH ITU TANDANYA SAYANG??

Mengongkong atau dikongkong, salah siapa?? Atau tiada yg bersalah?? Ana seringkali sedih, bingung dan kadangkala tertekan dengan tahap ‘penjagaan rapi’ oleh ayahanda ana. Rapinya melebihi TOMAS TAW apabila memperkatakan mngenai penjagaan rambut mnggunakan sunsilk.. ahh.. salahkah dia?? Atau ana kah yang salah?? Atau keadaan yang menampakkan semua ini salah??

Pada suatu hari,sang kancil dan kura2 pergi main bowling, eh bukan.. ini tentang ana,bukan tentang kancil,bukan jua kura2.hehe..

sebenarnya..minggu lalu, ana dan sahabat karib bercadang untuk keluar menghabiskan masa bersama sebelum kami tamat practical training.. perginya bukan Cuma antara sahabat tetapi turut disertai kenalan tempat practical ana yang boleh dikategorikan sbg makcik yang sangat rapat dengan kami. Niatnya Cuma satu, mahu menjadikannya sbg kenangan manis bersama mereka. Maklumlah mnggu seterusnya ana tidak lagi boleh bertemu dan bercanda dengan mereka seperti selalu-owh,sangat menyayangi mereka!

Lalu ana dengan senang hatinya menelefon ayahanda dan bonda untuk meminta izin kerana ketika itu ana berada di rumah sewa. Permintaan ana ditolak mentah2 oleh mereka berdua. bonda yang sedikit garang berbanding ayahanda malah memarahi ana. Jiwa ana yang kecil lagi kerdil dan halus bak Nescafe light foam ini robek bagai ditoreh dgn pisau Rambo.. ahh,pedih. Cukup pedih!

Tanpa dipinta, ana menangis. jika ditadah air mata itu,mungkin dah boleh bwat basuh kuali..nasib baek tyme tu kat dapur n xde org kt citu.. so,ape lg makin kuat tangisannya. Krn apa?? Krn ayahanda pula yang bercakap dgn ana.. dialah kelemahan ana krn sedari kecil, jika ana menangis atau merajuk,dialah yang memujuk. Ahh.. baru je nk mrajuk tp ble ayahanda ckp ‘kan ima nk jd anak soleh,kenela ikut ckap ma’.. huhuhu..

Ya,ana ingin menjadi anak yang soleh,permata hati mereka. Lalu ana harus bagaimana??? Haruslah ikut cakap mereka.. Seusai ana bercakap dengan mereka, rupanya ayahanda lupa utk mnekn butang ‘end call’. Ana terdengar perbualan mereka berdua dari telefon dan ianya kedengaran sangat jelas.. dalam diam ana cuba menangkap apa yang cuba disampaikan mereka..


Ternyata, mereka khuatir jika ana turut keluar bersama-sama lelaki yang sama2 praktikal d tmpat ana,khuatir jika ana pulang lambat,khuatir jika ana pergi ke tempat2 yang tidak selamat,khuatir akan kan turut terjerat dengan aktiviti2 yang tidak sihat.

Konklusinya,mereka khuatir tentang diri ana.. walaupun bonda memarahi ana,ayahanda pula tidak memberi keizinan tapi jelaslah semuanya kerna apa?? Kerna mereka menyayangi ana!

Walaupun pahit yang terpaksa ana telan,namun ana akur, selain diri ini milik Ilahi,ana adalah pinjaman Ilahi buat mereka, ana di bawah tanggungan mereka. Segala yang mereka lakukan, didikan yang agak mengongkong sedari ana kecil lagi,semuanya kerana SAYANG,KASIH. Perkataan yang cukup sempurna,tidak perlu d ulas panjang lebar. KASIH IBUBAPA KEPADA ANAKNYA. Noktah,titik!


Mereka mahukan yang terbaek buat anak-anak mereka. Tambahan pula dalam zaman yang mncabar ini. Ana perlu tahu,ana perlu sedar kerana ana juga bakal menjadi ibu suatu hari nanti,insyaAllah..

Hanya seorang sahaja lelaki yang boleh membawa ana keluar dengan izin ayahanda dan bonda. Owh,siapakah dia?? Dialah yang bakal bergelar suami ana. Ana ingin terbang bebas bersamanya,pergi kemana sahaja. Ayahanda tidak usah khuatir lagi, bonda tidak usah bimbang lagi,anakmu akan selamat bersamanya dan smoga Allah memelihara kami. Akan ku nantikan saat itu dengan segenap hati ku.. moga-moga ketidak bebasan yang ana rasai akan membuahkan rasa cinta yang lebih manis semasa ana menikmati cinta yang halal nanti. insyaAllah..


mohon doanya sahabat.. namun,ibu bapa jangan di lupa. Merekalah yang membesarkan kita,jangan dilupa jasa mereka. Semoga daku memperoleh suami yang turut mencintai ibu bapaku dan ibubapaku mencintai suamiku dan seterusnya. Amin ya rabb.


''Daku sedang menantikan kehadiran dirimu seperti mana juga dikau menantikanku''

No comments:

Post a Comment