Monday, April 4, 2011

RencanaNya tiada siapa sangka!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Semoga perkongsian kali ini dapat memberi manfaat buat sahabat-sahabat juga sebagai peringatan untuk diri ini. insyaAllah ,amin…

Disebalik setiap kepahitan itu, pastinya ada kemanisan yang tersembunyi. Ana teringat swaktu kecik2 dlu,kalau demam je, mesti ibu akan paksa makan ubat. Ahh,pahit! Tapi, insyaAllah kalau dh makan,nnt cepat sembuh. Iya kan?
Hmm, mukadimah je dh cite psl ubat, xsyok la. Ni bukan iklan al-jabbar, “ingat hati ingat al-jabbar” hehe..

Baru tadi ana terbaca kartun dalam majalah SOLUSI, bahagian HITAM PUTIH. Best katun2 dalam ni. Yang ana baca ni psl 2 org budak lelaki yang malas nk pegi solat jumaat,sbb masjid jauh. Xde transport nk pg dan hampir2 xnak pegi. Last skali mereka gagahkan jugak diri untuk pergi. Alhamdulillah dengan izin Allah,kebetulan ada kereta tumpangkan diorang sampai ke masjid. SubhanALLAH, indah perancangan-Nya.

Ana teringat kisah yang berlaku pada ana tahun lepas. Ana baru je abes satu program anjuran persatuan kat UITM. Rencananya balik nanti nak balik dengan bas jelah sebab balik rumah kakak ana je, xjauh dari UITM. Tapi kalau dengan bas still la jauh jugak. Dengan beg yang dah macam nak pindah rumah ni,jenuh jgk nak mngangkut. Kakak dgn abg ipr plak ad krsus so xboleh nak datang ambik.

Kebetulan kawan ana nak tumpangkan ana sampai stesen bas. Alhamdulillah. Tapi dye kene balik cepat, abes je perasmian penutup kene siap. Ini bermakna, XSEMPATLA NAK MENJAMU SELERA KHAS UNTUK FASILITATOR. Makanan dah tersedia depan mata,ramai pulak yang xmakan. Membazir je. Ana pun sempat makan ala kadar je sbb kwan dah tunggu ni. (sedih sbb mknn bnyk xhabes or sedih sbb xdpt mkn bnyak??) (^_*)

Tapi Allah punya rencana, beg ana tertinggal dalam dewan dan dewan tu dah berkunci. Kawan ana ni plak tertinggal hamper dye.Pak gad pun xtau kemana,fasi2 lain xde sebab diorang ade hal. Ana buntu sangat waktu tu. Jadi ana suruh dya balik dulu,ana balik dengan bas. Ana kena cari pak gad tu atau tgu fasi2 lain datang nanti. Terkapai-kapai la ana seorang diri. Huhu.. nak jalan dari dewan ke pejabat dahla jauh,bukit2 jugak,panas terik,kebetulan pulak tyme tu lunch hour.

Ana nak kene cari jugak pak gad yang incharge. Pegi pejabat sorang pun xde. Lengang je. Lagipun U dah cuti masa tu,so xramaila yang still keje. Ana cari no. telefon warden yang btugas,xdapat2. Bateri pulak low. So ana round lagi kwasan 2 kot2 jumpe ngan pak gad. Dalam panas terik 2 ana rasa macam nak marah je. Ayat standardla macam dalam skrip "hish,dahla panas ni, dewan terkunci,beg kat dalam tu,pak gad xde,jap lg balik ngan bas pulak,barang dhla bnyak,bateri tefon nyawa2 ikan je ni,kaki pn dah sakit" banyak btol komplen.

Tibe2 ana terdetik, astagfirullah.. xbaik cakap macam tu. Ni semua ujian dari Allah. Ana teringat SURAH ALAM NASYRAH "selepas kesusahan pasti ada kemudahan" .Dua kali Allah tegaskan dalam surah tu. Apa lagi yang nak dirisaukan. Cuma perlu Yakin je. Ana tabahkan hati. Cuba tenangkan diri dan ingat Allah pasti akan membantu.

Xlama lepas tu, ana jumpe dengan pak gad. Alhamdulillah..So dewan pun dah boleh bukak,boleh ambek beg,dan ada 1 lagi hamper kawan ana. Bila ana kol Tanya dia, dia suruh ana yang ambik. Alhamdulillah.. rezeki jangan di tolak. Tiba2 hp yang dah nazak tu bbunyi. Ada kol dari kakak ana. Dya Tanya samada ana dah balik atau belum. Kalau belum, kebetulan dya dah on da way balik dari kursus. Alhamdulillah,xperlulah ana bersusah2 naek bas dengan beg yang xtergalas.

Sementara menunggu,rakan fasi ada yang datang dan ajak ana makan jamuan yang dah disediakan tu. Ada banyak lagi. Alhamdulillah, daripada tadi xsempat nak makan, sekarang ana boleh makan dengan tenang dan berselera-pastinya! Siap boleh bawak bekal balik umah lagi. Alhamdulillah..

Renungan di sini.. kalaulah Allah tak takdirkan pintu dewan tu terkunci:

First, Ana boleh ambek beg ana dan komfem dah boleh tumpang kawan ana ke stesen bas. So,balik dengan bas lah jawabnya.
second, Bila sampai umah komfem dah kelaparan sebab kakak xbalik lagi,makanan pun xde.
third, Kawan ana boleh ambek hamper dya n dialah yang punya.ha3. bukannya nak sgt hamper dya Cuma.. yelah,paham2lah.. hehe
forth, Ana xsempat nak makan juadah2 yang memang masyuuk yang disediakan 2

Bila ana bersabar-cuba bersabar- dengan ujian yang Allah bagi tu, ana rasa best sangat, bahagia sangat bila dah dapat pertolongan dari Allah selepas tu.. rasa macam diriku begitu berharga! Begitu dihargai!

Banyak plak tu nikmat yang Allah bagi.. dapat makan2 dlu,bawak balik bekal, dapat hamper free2,dapat balik ngan kete. Syukur ya Allah..

konklusinya, bila kita bersabar dan cuba untuk bersabar di atas setiap dugaan dari-Nya, kita akan rasa indahnya kemanisan pertolongan dari Allah setelah kepahitan yang kita lalui. subhanALLAH yang merancang segalanya dengan teliti dan bijaksana.

Renung-renungkan dan selamat beramal! (^_^)

5 comments:

  1. kerana sesUngguhnya ALLAH itu lebiih mengetahUi..

    ReplyDelete
  2. cikgu~ SubhanALLAH.. Sesungguhnya kita d dalam kekuasaan-Nya

    pjah syg~ smga dpt mmbri manfaat ya sygku.. u've given me strenght to continue my writting. dis is all 4 u! =)

    ReplyDelete
  3. *strength..typing error lah dear ;p

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sahabat :))

    seringkali kita manusia bila didatangi
    kesusahan,kesulitan mula merintih...
    kenapa begitu berat dugaan yg menimpa
    namun bila Allah memberi nikmat kesenangan
    manusia lalai dan lupa nikmat itu
    kurniaan Allah...

    mana lebih hebat???
    diuji dengan kesusahan atau kesenangan???
    renungan untuk diri sendiri dan sahabat2...

    marilah kita berdoa agar kita semua sentiasa
    dekat dengan Allah...
    dlm senang mahupun susah...
    insyaAllah...

    [supo pildacil plop sero kehkeh :) ]

    ReplyDelete